fredag 24 juli 2015

Äntligen Mont Saint Michel


För 27 år sedan besökte vi den berömda klosterön Mont Saint Michel på en genomresa ner till Spanien. Tyvärr blev det då inget besök innanför murarna för min del eftersom jag blev dålig i migrän precis när vi skulle gå in. Sedan dess har jag tänkt att jag vill återvända och göra om det där besöket och nu har detta besök äntligen blivit av.

Innan jag skriver mer om själva besöket så ska jag förtydliga att Mont Saint Michel egentligen är ett berg som på grund av tidvattnet blir omringat av vatten och då ser ut som en ö. Man tar sig ut till Mont Saint Michel via en lång gångbro. Man kan välja mellan att gå ut eller att ta någon av de små bussar som går fram och tillbaka hela tiden. Bussarna var klädda i samma slags panel som själva gångbron var uppbyggd av, så de smälte in bra i omgivningen.



Från början (år 708) fanns det enbart ett kapell byggt ute på berget. Under åren har det byggts ut och man kan se hur olika arkitektoniska stilar har påverkat utformandet av klostret. Mont Saint Michel finns med på UNESCO:s världsarvslista och har ungefär 3 miljoner besökare per år.

Vi besökte Mont Saint Michel både på dagen och på kvällen. Vi var inte de enda besökarna kan man säga. Det var inte bara "vanliga" turister där utan det verkade vara ett utflyktsmål för franska skolklasser också. Under våra besök hann vi med att njuta av utsikt, besöka den magnifika kyrkan högst upp, vandra runt samt äta crêpes.

Grand Rue 
Det var stor kommers på huvudgatan Grand Rue precis som på de flesta populära turistattraktioner, men det var inget som kändes besvärande och det förvånade mig att klosterön kunde ta emot så många besökande utan att det kändes trångt.

Vy från kyrkan
Mont Saint Michel gör sig påmint när man rör sig på fastlandet i närheten. Den berömda siluetten dyker upp i havet mest hela tiden och man kan inte låta bli att fascineras av den.

Vy från Avranches

Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar